Koji je trenutačni europski standard za sigurnosne dječje autosjedalice?
i-Size regulativa - što je to?
Zašto novi standard?
Osnovni principi i-Size-a.
Koje su prednosti novog i-Size standarda?
Zašto se mijenja trenutno važeći standard ECE R44/04?
Zašto i-Size smanjuje mogućnost odabira krive autosjedalice?
Kada novi i-Size standard stupa na snagu?
Do kada će autosjedalice koje zadovoljavaju standard ECE R44/04 još uvijek biti dostupne na tržištu?
Koliko dugo mogu koristiti svoju trenutnu autosjedalicu?
Hoće li sve ISOFIX autosjedalice proizvedene od sredine 2013. nadalje morati biti proizvedene prema standardu i-Size?
Kakva su očekivanja rasta broja i-Size autosjedalica?
Hoće li klasifikacija (grupni sustavi) i-Size autosjedalica biti paralelna trenutnoj klasifikaciji?
Hoće li se i-Size autosjedalice moći koristiti u svim automobilima?
Kako će politika i-Size utjecati na dizajn automobila?
Smije li se dijete starije od 15 mjeseci voziti u autosjedalici okrenutoj unatrag?
Imamo autosjedalicu koja je u skladu s i-Size standardom. Mogu li dijete od 15 mjeseci okrenuti naprijed, bez obzira na njegovu visinu?
Što je s korištenjem ISOFIX autosjedalice sa sigurnosnim pojasom za odrasle (nije ugrađen) za djecu iznad 105 cm/skupina 2 i više? Vrijedi li i za njih i-Size standard?
Što je s autosjedalicama koje odgovaraju samo sigurnosnim pojasevima?
Jesu li dječje autosjedalice bez standarda i-Size opasne?
Je li Isofix jedini način postavljanja i-Size autosjedalica?
i-Size regulativa - što je to?
Novi europski standard s ECRS 129 odnosno poznatiji kao i-Size, razvio ju je odbor stručnjaka pod pokroviteljstvom Ekonomske komisije Ujedinjenih naroda za Europu, s ciljem poboljšanja sigurnosti djece u cestovnom prometu u Europi.
Standard i-Size stupio je na snagu 9. srpnja 2013. Trenutno se paralelno koriste oba standarda - ECE R44/04 i ECRS 129. Stoga se autosjedalice koje su u skladu s bilo kojim od ovih standarda mogu nastaviti prodavati i koristiti sigurno.
Zašto novi standard?
• Prometne nesreće su broj jedan uzrok smrti djece.*
• Upotreba i ugradnja sigurnosnih autosjedalica nije optimalna:
• 52% svih sigurnosnih autosjedalica koje se pričvršćuju sigurnosnim pojasom su pogrešno postavljene, od čega čak 27% ima veće greške.**
• Previše roditelja prerano stavlja svoju djecu u autosjedalicu okrenutu prema naprijed (od autosjedalice grupe 0 ili 0+ do autosjedalice grupe 1).
• Norma ECE R44 ne uključuje kriterije za ispitivanje sigurnosnih autosjedalica koje su sudjelovale u prometnoj nesreći s bočnim udarom.
* Vir: WHO (2007), EEVC Working Group 18 Report Child Safety (Feb. 2006)
** Vir: www.protectchildgb.org.uk
S uvođenjem i-Size standarda, korisnici imaju još jednu mogućnost izbora pri kupnji nove sigurnosne autosjedalice za dojenčad ili dijete koja je u skladu s najnovijim standardima.
Standard i-Size sastoji se od tri standarda:
• ECE R129 koji se odnosi na sigurnosne sustave za dijete (CRS),
• ECE R16, koji definira sustav sigurnosnih pojaseva u vozilima i prostorne zahtjeve za ISOFIX i
• ECE R14, koji definira zahtjeve za trajnost sidrišnih točaka i poda automobila.
Temeljna načela i-SIZE
Trenutno su na snazi dva sigurnosna propisa za siguran prijevoz djece u vozilima: ECE R44 i novi ECE R129.
ECE R129 implementirat će se u tri faze: Glavni dio faze 1, poznat kao i-Size, na snazi je od 2013. Faze 2 i 3 trenutno su još u razvoju.
Cilj nove uredbe je dodatno poboljšati sigurnost djece u vozilu, pojednostaviti kompatibilnost dječjih autosjedalica s automobilima te dugoročno olakšati odabir, postavljanje i korištenje dječjih autosjedalica.
I-Size temelji se na 5 važnih točaka definiranih u novoj sigurnosnoj regulativi.
• Zakonska obveza: bebe se moraju voziti u dječjoj autosjedalici okrenutoj u suprotnom smjeru vožnje do navršenih 15 mjeseci
U slučaju frontalnog sudara, beba u sjedalici okrenutoj u suprotnom smjeru vožnje se gura u dječju autosjedalicu. Kao rezultat toga, bebina glava i vrat su znatno bolje zaštićeni. U prvim mjesecima djetetova glava mora biti posebno dobro zaštićena, jer je nesrazmjerno velika u odnosu na cijelo tijelo, a potrebno je poduprijeti i djetetove još slabe vratne mišiće.
• Klasifikacija dječjih autosjedalica prema visini djeteta
Do sada je težina djeteta bila odlučujući faktor pri odabiru dječje autosjedalice. Uvođenjem i-Size regulative sve su dječje autosjedalice klasificirane prema visini djeteta – slično kao kod odabira veličine odjeće. Na taj ćete način lakše odabrati pravu autosjedalicu i izbjeći preuranjen odabir sljedeće.
• Poboljšana zaštita od bočnog sudara
Bočni sudar jedan je od najčešćih scenarija sudara*. Zato i-Size, kao prvi sigurnosni propis za dječje autosjedalice, zahtijeva visoku razinu zaštite u slučaju bočnog sudara. Kod ove vrste sudara zona deformacije je mnogo manja nego kod frontalnog ili stražnjeg sudara. Budući da vozilo ima manje prostora za apsorbiranje energije prilikom udara, glava djeteta posebno je osjetljiva na ozljede.
• Obavezan ISOFIX
i-Size navodi da se dječje autosjedalice moraju postaviti pomoću ISOFIX sustava. ISOFIX uspostavlja stabilnu vezu između tijela djeteta i autosjedalice te smanjuje rizik od nepravilne ugradnje u vozilo.
• Homologacija kod i-Size automobila
Dječje autosjedalice i-Size homologne su sa svim i-Size autosjedalicama i gotovo svim vozilima opremljenim ISOFIX sustavom. Na taj ćete način puno lakše pronaći pravo sjedalo za svoje vozilo. Da je vaše vozilo opremljeno i-Size sjedalom prepoznat ćete po logotipu na odgovarajućem sjedalu ili u korisničkom priručniku vašeg vozila. Ako nemate i-Size homologno vozilo, popis odgovarajućih vozila morate provjeriti kod proizvođača dječje autosjedalice.